Čo je #hashtag a na čo sa používa?

Na facebooku, twitteri, či na inej sieti ste si možno všimli u priateľov, konkrétne pri ich statusoch čudnú značku # za ktorou nasledovalo nejaké slovíčko. Keď ste na to klikli hodilo Vás niekam, kde boli príspevky ktoré sa týkali slovíčka za symbolom #. Slovo označené predponou # sa nazýva hashtag.

Wikipédia opisuje históriu hashtagu takto:

Ako prapôvod hashtagu možno považovať označenie riadku s komentárom, poznámkou alebo špecifikáciou v programovaní, konkrétne v skriptovacích jazykoch pre DOS. Pravdepodobne odtiaľ sa inšpirovali členovia komunity okolo IRC sietí a prijali dohodu o pridaní symbolu “#” na začiatok slova označujúceho kanál, skupinu alebo tému. Tým vznikol Hashtag ako taký. Aby dali zmysel netriedenému prúdu správ kolujúcich sociálnymi sieťami, inšpirovali sa od tejto komunity používatelia Twitteru a začali “#” pridávať k slovám značiacim predmety záujmu.

HashtagV dnešnej “sociálnosieťovej” dobe sa hashtag stal obľúbeným nástrojom na značenie “statusov”. Ako označenie kľúčového slova sa dnes používa na viac než 20 celosvetových sociálnych sieťach. Medzi najznámejšie patrí napríklad Facebook, Flickr, Google+, Identi.ca, Instagram, Kickstarter, LinkedIn, Orkut, Pinterest, Tumblr, Twitter, alebo YouTube. Používanie vhodných hashtagov v statusoch pomáha ďalším užívateľom nájsť príslušné príspevky oveľa ľahšie. Ide vlastne o triedenie rôznorodého obsahu, vďaka ktorému má užívateľ možnosť prezerať príspevky na tému, ktorá ho zaujíma. Bez reklám! Po zadaní hashtagu do vyhľadávania na sociálnej sieti sa Vám zobrazia všetky príspevky, všetkých používateľov sociálnej siete, ktoré boli označené daným hashtagom.

A načo je to dobré?

V prípade firiem, alebo produktov, ktoré prezentujete na internete, tak máte potenciálnych klientov “mimo dosah” na dosah. Zadávaním správnych hashtagov do príspevkov sa zobrazia Vaše príspevky Vašim potenciálnym zákazníkom, bez toho, aby ste investovali do reklamy. Napríklad ak predávam obuv Nike, tak príspevok o tom, že v obchode mám nové tenisky Nike by mohol vyzerať: “Dnes nám dorazili prvé kusy tenisiek #Nike Lunar Gato”. Všetci z komunity Nike uvidia tento Váš príspevok po zadaní hashtagu #Nike do vyhľadávania sociálnej siete. (dosť blbý príklad, nakoľko asi nechcete osloviť celosvetovú komunitu Nike, ale podstatu vystihuje)

facebook hashtag

V prípade súkromnej osoby je to vhodné na triedenie vlastného obsahu. Priatelia vedia, že mám psíčka, ktorý sa volá Humbalakuku 🙂 (zložitejší názov sa mi nepodarilo vymyslieť) a rád pridávam fotky a píšem o rodinnom miláčkovi. Teda pridávané fotky a príspevky budem značiť hashtagom #Humbalakuku. Ak príde priateľ na môj profil a vidí, že práve som pridal fotku Humbalakuku-a ako sa práve vykakal, označil som hashtagom a môjmu priateľovi sa to páči, navyše by chcel vidieť ako sa môj Humbalakuku vycikal, tak si zadá do vyhľadávania hashtag #Humbalakuku a vyhodí mu všetky fotky a moje príspevky, ktoré som označil týmto hashtagom, bez toho aby musel rolovať po mojej timeline niekde úplne dole. Bez dlhého hľadania si našiel všetky príspevky a fotky môjho štvornohého miláčika.

Nevýhodou však je, ak sa Váš pes volá Rex. Pri zadaní #Rex do vyhľadávania Vám vyhodí príspevky všetkých používateľov soc.siete, ktorí príspevky, fotky a pod. označili týmto hashtagom. Vlastne to robí stále, že vyhadzuje príspevky všetkých užívateľov sociálnej siete, preto som naschvál v predchádzajúcom odstavci uviedol meno psíka Humbalakuku, lebo je pravdepodobné, že nikto z užívateľov takýto hashtag nepoužíva, teda priateľom vyhodí len príspevky o Vašom psíkovi.

Ďalším využitím hashtagu je, potreba aby Váš príspevok videli ľudia z určitej komunity. Napríklad: Som fanúšik Realu Madrid a pri finále Ligy majstrov vložím príspevok “Let’s Go Real #ChampionLeague“. Ľudia z komunity, ktorí sledujú Ligu majstrov vedeli, že som fanúšik RM. Ak by môj príspevok videl nejaký člen fanklubu, vie, že mi môže poslať pozvánku do fanklubu a ja to s najväčšou pravdepodobnosťou prijmem.

Načo teda je dobré používať hashtag?

Hashtagy majú viacero foriem využitia, či už pre firmy na oslovenie zákazníkov, pre vlastné triedenie často sa opakujúceho obsahu s jedinečným označením (nie tipu Nike, Adidas a pod.), alebo pre očakávanie, že ma niekto osloví po tom, čo označím svoj príspevok hashtagom…

Opäť raz príspevok, ktorého základom boli vlastné skúsenosti. Verím, že pomohol a aspoň trochu odkryl význam používania hashtagov.

5 comments

  1. a má to význam, keď niekto napíše 10 riadkov hashtagov bez medzery všetko spolu, že sa to nedá jednotlivo odkliknúť? lebo to momentálne letí a dosť mi to lezie na nervy 😉

    Páči sa mi

    • veľký význam to nemá… ľudia to často používajú bez toho, aby vedeli ako sa to používa a načo sa to používa… používajú to preto, lebo to vidia pri kontách nejakých svojich idolov. Často vidím “milión” hashtag-ov v príspevku nejakej 14-ročnej pubertiačky… A prečo ich používa, lebo to tak robí aj Rytmus, Dara Rolins, alebo nejaké ďalší puberťák zo Super Star a podobne…

      Páči sa mi

  2. zdravim,
    je pridavanie hastagov nieako limitovane /alebo ma vyznam sa nieako obmedzovat/ na FB, Instagrame, Youtube ci je to rovnake pre vsetky soc. siete?

    dakujem za odpoved aj do mailu

    Páči sa mi

Pridaj komentár